مبین صنعت راستین – پیمانکار تامین و اجرای سیستم ارتینگ


یکی از زمینه های کاری مهم شرکت مبین صنعت راستین، تجهیزات ارت و صاعقه گیر می باشد، تیم شرکت مبین صنعت راستین به علت سابقه بالا در تامین کلیه متریال و موارد مورد نیاز پروژه های ارتینگ (Earthing) و لایتنینگ (Lightning) و همینطور اجرا و نصب موارد یاد شده (پیمانکار تامین و نصب)، امروز بر آن شد تا مطلبی آموزشی در زمینه ارت و صاعقه گیر را تقدیم شما همراهان عزیز و همیشگی نماید، شایان ذکر است، به مرور مطالب و اطلاعات مورد نیاز شما عزیزان در خصوص تجهیزات ارت و صاعقه گیر بر روی سایت قرار خواهد گرفت. ” سپاس از همراهی شما ”

سیستم ارت چیست ؟

به سیستمی که به وسیله اتصال زنجیره سیم های مس متصل به بدنه دستگاه ها، ساختمان ها، تابلو ها و سایر موارد مشابه موجب حفاظت از انسان در هنگام برق گرفتگی می شود ، سیستم ارت می گویند. ارت در واقع یک واژه انگلیسی بوده (Earth) که به معنای زمین می باشد. از این رو به فرآیند زمین کردن تجهیزات ارتینگ (Earthing) می گویند.

نحوه کار سیستم ارت به چه صورت می باشد؟

گاهی در هنگام بهره برداری از یک دستگاه به علت شل بودن سیم فاز، بر اثر صدمات مکانیکی به سیم فاز و یا بر اثر القای ولتاژ الکتریکی بر روی بدنه دستگاه، برق به طور مستقیم به بدنه دستگاه وصل می شود. در این هنگام در صورتی که اپراتور ( نیروی انسانی ) بدون اطلاع از این موضوع به بدنه دستگاه مورد نظر دست بزند، مسیر جریان از طریق بدن او بسته می شود. و جریان الکتریکی از بدن او خواهد گذشت.

توضیحات تکمیلی

زمین به عنوان قطب خنثی در نظر گرفته می شود، بدن انسان نیز از طریق پاها و سایر اعضا بدن می تواند به زمین متصل باشد، به همین علت در هنگام برق گرفتگی بین قطب مثبت که مولد جریان است و زمین که نقطه ای خنثی است اختلاف پتانسیل ایجاد شده و به همین علت جریان الکتریکی از طریق بدن انسان مسیر خود را به سمت زمین انتخاب می کند.

چرا سیم ارت باعث حفاظت از جان انسان می شود ؟

شاید بارها از خود پرسیده باشید که به چه علت سیم ارت می تواند جان شما را در هنگام برق گرفتگی حفظ نماید. جواب این سوال ساده است و در یک کلمه خلاصه می شود. مقاومت! مقاومت الکتریکی سیم ارت در قیاس با بدن انسان عددی به مراتب کمتر است و به عبارتی بهتر بدن انسان درقیاس با سیم برق عایق بهتری به شمار می آید. و این همان علتی است که سیم فاز که به منبع جریان وصل است (قطب مثبت) در هنگام مواجه با دو گزینه که یکی بدن انسان و دیگری سیم ارت است، سیم مسی را برای بسته شدن مدار خود و شارش بار از قطب مثبت به زمین انتخاب می کند ( اختلاف پتانسیل مثبت ایجاد شده بین منبع جریان فاز و زمین عامل شارش این جریان است. ) شایان ذکر است، یک طرف سیم ارت به دستگاه الکتریکی و تجهیزات و سر دیگر آن به طور مستقیم یا به وسیله چند سیم و مسیر دیگر در نهایت به زمین متصل می شود.و همانطور که گفته شد، جریان الکتریکی ترجیح می دهد برای تخلیه خود مسیر با مقاومت کمتر را انتخاب نموده و به جای عبور از بدن انسان، مسیر خود را از سیم ارت بسته و از آن طریق تخلیه می شود.

توضیحات تکمیلی

طبق قوانین الکتریسیته، هنگامی که دو مسیر متفاوت از یک قطب مثبت به یک قطب منفی مشترک ختم می شوند. نسبت عبور جریان در از هر مسیر، به نسبت عکس مقاومت آن دو مسیر است ( این مورد با چند فرمول ساده اثبات می شود. ) این در مورد بدن انسان و سیم زمین ( سیم ارت ) نیز صدق می کند به طوری که سهم عبور جریان از سیم ارت که دارای مقاومت به نسبت کمتری در مقایسه با بدن انسان است، بسیار بیشتر  از سهم عبور آن از بدن انسان می باشد. ( علنا به علت ناچیز بودن، میزان جریان عبوری از بدن انسان در این حالت را صفر در نظر میگیرند. )

علت استفاده از سیستم ارتینگ در یک پروژه چیست ؟

همانطور که پیش تر به آن پرداختیم، در صورتی بدن انسان در برابر جریان برق متصل شده به تجهیزات ایزوله می شود که مسیری با مقاومت کمتر را در دسترس خود داشته باشد. در غیر اینصورت جریان عبوری مسیر بدن را انتخاب و برق گرفتگی اتفاق می افتد. اما آیا تنها با اتصال سیم ارت به زمین تمام مشکل حل می شود ؟ در بسیاری موارد و با توجه به نوع زمین ( خاکی، ماسه ای، سنگی و … ) مقاومت زمین از حداقل مقدار مجاز بیان شده در استاندارد بیشتر می باشد. به همین دلیل سعی می شود تا با کاهش این مقاومت، هدایت الکتریکی در حالت برق گرفتگی بهتر انجام شده و یا به تعبیری دیگر، در صورت اتصال برق به دستگاه احتمال برق گرفتگی و اسیب به حداقل میزان ممکن برسد. سیستم ارتینگ در واقع مجموعه ای به هم پیوسته از تجهیزات و ادواتی است که برای کاهش مقاومت خاک و رساندن آن به حداقل مقدار مجاز بیان شده در استاندارد، در محل پروژه نصب می گردند. این موارد شامل سیم های مس، الکترود های زمین (راد ارت یا Rod earth )، صفحه مسی ( صفه مربعی که معروف ترین آن ها صفحه مسی باهنر است. )، مواد کاهنده زمین، بنتونیت، ذغال، نمک و … بوده که توسط پیمانکار پروژه، نصب می گردند.

در شکل زیر ارت کردن بدنه یک ترانسفورماتور KVA 1600 نشان داده شده است. (شرکت مبین صنعت راستین، در این پروژه، پیمانکار نصب کلیه تجهیزات برق، ابزاردقیق، ارت، صاعقه گیر، هیت تریسینگ، عایق، شبکه، CCTV بوده است.)

شاید علاقه مند باشید که بدانید :

  •  جرم کلی زمین، را می توان مشابه شینه ای با سطح مقطع بزرگ فرض کرد که مقاومت بین هر دو نقطه ان عملا نزدیک به صفر است. ( صفحه 1 از 29 فصل 15 – جلد اول نشریه 110 – سازمان برنامه و بودجه کشور – سال چاپ 1397 )
  • حداکثر مقاومت مجاز اتصال زمین سیستم ها :
  • سیستم حفاظت در برابر آذرخش ( صاعقه یا Lightning ) : 5 اهم می باشد.
  • نقطه نول مولد برق، ترانسفورماتور قدرت و سیم نول شبکه فشار ضعیف : در سیستم TN کل مقاومت الکتریکی مجاز نسبت به جرم کلی زمین، نباید از 2 اهم متجاوز باشد. برای مشاهده سایر موارد به نشریه 110 سازمان برنامه و بودجه کشوری مراجعه شود. ( صفحه 8 از 29 فصل 15 – جلد اول نشریه 110 – سازمان برنامه و بودجه کشور – سال چاپ 1397 )
  • نشریه 110 چیست ؟ : مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برقی ساختمان که چاپ جدید آن در دو جلد ارائه شده است، جلد اول شامل تاسیسات برقی فشار  ضعیف و فشار متوسط و جلد دوم مربوطبه تجهیزات برقی جریان ضعیف می باشد.
  • TN چیست ؟ یکی از سیستم های توزیع نیرو و زمین مورد استفاده است (در بین سه نوع سیستم : TT – TN – IT) این سیستم به سه بخش TN-C، TN-S و TN-C-S تقسیم بندی می شود، شایان ذکر است موارد IT و TN در موارد ویژه کاربرد دارند که شرح آن در مبحث 13 مقررات ملی ساختمان ایران آورده شده است.
  • TN-C : دارای نول و ارت مشترک (ترکیب شده) می باشد، C به معنای Combined است.
  • TN-S : دارای نول و ارت مجزا می باشد، S به معنای Seprated است.
  • TN-C-S : دارای نول و ارت ترکیب شده در بخشی از سیستم بوده و بخش دیگر مجزا می باشد. C و S به ترتیب به معنای Combined و Seprated می باشند.
  • در شکل زیر سیستم های TN-C / TN-C-S / TN-S / TT / IT نشان داده شده اند.

اتصال نول و ارت در سیستم های مختلف TN, TT,IT به این صورت می باشد.

تجهیزات سیستم ارتینگ Earthing system

سیستم ارت در یک پروژه معمولا تفاوت چندانی با تجهیزات مورد نیاز ارت در پروزه ای دیگر ندارد و به جز چند آیتم خاص، سایر تجهیزات از نظر کیفی دقیقا در سایر پروژه ها تکرار خواهد شد. موارد یاد شده در بسیار موارد در پروزه های نصب صاعقه گیر ها نیز دیده می شود ( به جز صاعقه گیر و پایه های آن و چند مورد خاص دیگر ). این موارد به شرح ذیل می اشد :

  • بست شیار دار تک پارچه تسمه
  • بست چهار راه تسمه
  • بست چهار راه سیم به تسمه
  • بست ابرویی
  • بست شلنگی
  • بست یو دوبل (بست double u)
  • بست شیار دار دو پارچه تسمه
  • بست تک سوراخه سیم
  • بست تک سوراخه سیم با ایزولاتور
  • بست چهار راه سیم به سیم
  • بست دو راه تسمه به تسمه
  • صفحه مسی ( به عنوان مثال صفحه مسی 70*70*5 میل یا 66x66x3 میلی متر باهنر , … )
  • سیم مسی ( لخت  برای محیط بیرونی ( نیمه افشان یا افشان ) – روکش دار سبز/زرد برای محیط داخلی ( افشان – نیمه افشان – مفتولی )
  • هادی نزولی یا تسمه مسی یا استنلس استیل – فولاد ضد زنگ ( عرض 5، 10 و یا هر سایز دیگر براساس نیاز کارفرما )
  • لوله گالوانیزه برای عبور سیم ارت
  • ارت بار 5 سوراخه ، ارت بار 10 سوراخه، ارت بار 20 سوراخه، ارت بار 20 سانتی متری، ارت بار 50cm ( یا هر نوع ارت بار براساس طراحی کارفرما )
  • گیره تست مدار
  • میله ارت کاپرباند، میلیه ارت کاپرشیلد، راد ارت روکش مس مغز فولادی، rod ارت استنلس استیل 304 یا 316l (stainless steel rod)
  • کوپلینگ راد ارت برای اتصال دو راد (برای مثال برای اتصال دو rod با طول 1.5 متر به هم)
  • سرچکش خور راد یا سر ضربه خور rod مسی یا استنلس استیل جهت عدم اسیب رساندن به سر میله در هنگام کوبیدن آن
  • نوک فولادی راد مسی یا راد استنلس استیل جهت کوبیدن راحت تر راد به داخل زمین
  • کلمپ اتصال میله ارت (راد ارت) به سیم مسی لخت ( اتصال لوپ مسی به میله های ارت )
  • کلمپ اتصال تسمه مسی یا فولادی به راد ارت (به عنوان مثال تسمه پایین امده از صاعقه گیر در امتداد دیوار را به سیم ارت شبکه پایین متصل می کند)
  • کلمپ اتصال سیم به صفحه (به عنوان مثال اتصال سیم ارت 70 میلی متر فرو رفته در زمین به صفحه مسی 70x70x3 mm درون چاه ارت)
  • قالب جوش احتراقی، قالب جوش تی T یا سه راه، قالب جوش+ یا چهار راه  (جهت جوش دو سیم لخت مسی یا بیشتر به هم)
  • پودر جوش احتراقی (جهت انفجار در قالب جوش در انواع پودر جوش 45 گرمی، 90 گرمی، 115 گرمی، 150gr و … )
  • تجهیزات پاک کننده قالب جوش بعد از انفجار
  • دریچه بازدید ارت ( به عنوان مثال دریچه بازدید بتنی مسلح شده ارت )
  • مواد کاهنده مقاومت زمین (بنتونیت، ذغال، نک، LOM، GIM و …)
  • پایه نگهدارنده هادی بر روی بام- پایه نگهدارنده پلاستیکی (پیرامید Pyramid)

قیمت روز تجهیزات سیستم ارت، قیمت روز سیم ارت

سیستم ارت نیز همانند سایز تجهیزات و مواد موجود در کشور، تابعی از قیمت روز دلار می باشند، علاوه بر مورد یاد شده، قیمت جهانی مس در ایران و سایر نقاط جهان و همینطور سایر صنایع کشور از جمله صنایع فولاد براساس قیمت جهانی که در بورس فلزات لندن مشخص می شود، تعیین می گردند. سیم های لخت مسی، انواع سیم های ارت روکش دار و سیم های ارت لخت،  صفحات مسی، راد های مس، رادهای استنلس استیل، تسمه ها و سایر موارد مشابه، از این دست می باشند.براساس موارد یاد شده، قیمت گذازی روزانه و آنلاین برای موارد فوق بسیار سخت می باشد، از این رو شرکت مبین صنعت راستین به عنوان پیمانکار تامین و نصب پروزه های صنعتی، ضمن اعلام آمادگی جهت دریافت کلیه مناقصات پیمانکاری شما کارفرمای عزیز، آماده شرکت در جهت تامین و نصب سیستم های ارت و صاعقه گیر بوده و قیمت های خود را در کمترین زمان حضورتان ارسال می نماید، شایان ذکر است تجربه شرکت مبین صنعت راستین در زمینه پیمانکاری تجهیزات ارت و صاعقه گیر، مساوی با بهترین قیمت تامین و حداقل سود پیمانکاری پرداختی برای شما کارفرمای عزیز می باشد. ” حسن اعتماد شما آرزوی ماست ”

شرکت مبین صنعت راستین

یکی از حوزه های کاری اصلی شرکت مبین صنعت راستین در حوزه پیمانکاری، نصب و تامین تجهیزات ارت و صاعقه گیر کلیه پروزه های صنعتی می باشد. این شرکت به دلیل تجربه کاری بالای خود در این زمینه آمادگی شرکت در کلیه پروژه های نصب و تست سیستم های ارت و صاعقه گیر را اعلام می نماید. علاوه بر این، از آنجایی که شرکت مبین صنعت راستین نماینده رسمی سیم و کابل افق البرز می باشد، این شرکت قدرت تامین سیم و کابل های ارت لخت، مفتولی، افشان و سیم های زرد/سبز روکش دار مورد نیاز شمار را، با پایین ترین قیمت ممکن در بازار خواهد داشت. (درجه کیفی بسیار بالا و با داشتن استانداردهای متنوع از بهترین آزمایشگاه های دنیا) سایر اقلام مور نیاز در پروژه های ارتینگ نیز با حداقل قیمت پیشنهادی نسبت به سایر رقبای موجود در بازار قابل فروش می باشند. ( برای مشاهده صفحه فروش کابل افق البرز، تاییدیه ها، لوح های تقدیر و سایر اطلاعات مرتبط با این شرکت، اینجا کلیک نمایید ) شایان ذکر است در صورت نیاز به کابل ارت از سایر شرکت ها نظیر کابل متال، مس بار کاوه، دنیای مس، سیمکو و … این شرکت به دلیل رابطه نزدیک با شرکت های فوق، توانایی تامین سیم و کابل مورد نیاز پروژه شما کارفرمای عزیز را خواهد داشت. ” رضایت شما، رضایت ماست”

پروژه های ارتینگ

شرکت مبین صنعت راستین، به عنوان پیمانکار پروژه های گوناگون صنعتی، رزومه بسیار عالی در زمینه تامین و اجرای انواع پروژه های صنعتی دارد، از این جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • پیمانکار تامین و اجرای سیستم ارت
  • پیمانکار سیستم های برق، روشنایی، ابزاردقیق
  • پیمانکار تامین و نصب انواع موتورها، پمپ ها و ژنراتورهای صنعتی
  • پیمانکار طراحی، تامین و اجرای کلیه پروژه های معماری صنعتی و ساختمانی
  • پیمانکار تامین و نصب لوله ها و انواع ولوها و کنترلر های مکانیکی
  • پیمانکار تامین و اجرای انواع سازه های فلزی
  • پیمانکار تامین و اجرا انواع کابل های برق، ابزاردقیق و کنترل ( نماینده رسمی کابل افق البرز )
  • پیمانکار طراحی، تامین و اجرای سیستم الکتریکال هیت تریسینگ
  • پیمانکار تامین و نصب CCTV – دوربین مدار بسته، شبکه، فیبر نوری
  • پیمانکار تامین و نصب انواع باس بارهای مسی برای عبور جریان های چند ده هزار آمپر برق
  • و ….

جهت مشاهده لیست پروژه های شرکت مبین صنعت راستین در زمینه ارت و سایر موارد عنوان شده، از بخش پروژه های ما دیدن فرمایید ( اینجا کلیک کنید )

2/5 - (1 امتیاز)