گرمایش از کف برقی، برای راه پله ها و محوطه ورودی ساختمان ها

کابل حرارتی گرمایش از کف چیست و چه مزیت هایی دارد ؟ نحوه عملکرد آن چگونه است ؟ ساختار کابل هیت تریس توان ثابت چگونه است ؟

مبین صنعت راستین، طراح، تامین کننده و مجری کلیه پروژه های هیت تریسینگ (EPC)

کابل هیت تریس توان ثابت به چه معناست ؟

همانطور که از نامگذاری این کابل هیت تریسینگ مشخص است ، این کابل در تمامی دماها، توان مشخص و ثابتی را تولید می نماید. به عبارت ساده تر. در صورتی که کابل هیت تریس گرمایش از کف ما در دمای -10 درجه فعال شود. دقیقا همان توان نامی که بر روی کابل درج شده است را تولید می کند. این توان همان توانی است که کابل در طی گرم شدن  و در طول انجام کار در دماهای مختلف به ان خواهد رسید.

چرا به کابل هیت تریس توان ثابت، کابل حرارتی گرمایش از کف می گویند ؟

همانطور که در نوشته های پیشین گفته شد. کابل هیت تریسینگ خود تنظیم یا self regulate بیشتر در محیط های صنعتی کاربرد داشته ( مانند کابل خود تنظیم الترم Eltherm یا کابل خود تنظیم دانفوس Danfoss ( Devi ) ) و به علت ساختار تخت خود، قابلیت قرارگیری در کف یک محیط به صورت سینوسی و مارپیچ را ندارد. این دقیقا در نقطه مقابل با کابل های گرمایشی توان ثابت بوده که به علت ساختار گرد خود و همینطور ضد آب یا واتر پروف water proof بودن (در بیشتر موارد) برای کاربردهای مسکونی و دفن در زیر بتن تعبیه شده اند.

پس همانطور که دیدیم به علت آن که استفاده از این کابل بیشتر در محیط های مسکونی و گرمایش از کف (دفن در بتن) رایج است، بعضا به این کابل های، کابل های حرارتی گرمایش از کف نیز می گویند

ساختار کابل حرارتی گرمایش از کف

در بخش ذیل تلاش خواهیم کرد که ساختار کابل هیت تریس توان ثابت را به آسان ترین شکل ممکن به شما عزیزان نشان دهیم. در مرحله اول بهتر است، لایه های کابل حرارتی توان ثابت را به تفکیک بهتر بشناسیم :

 

  • دو رشته هادی Conductors
  • عایق هر رشته Insulation
  • ژاکت داخلی یا بدینگ (عایق) Inner sheath or Bedding
  • المنت نیکل کروم (360 درجه) Nichrome Wire
  • عایق (حدفاصل شیلد و المنت نیکل کروم) Insulation
  • شیلد یا برید Shield or Braid
  • ژاکت بیرونی کابل حرارتی هیت تریس Outer sheath or Jacket

شایان ذکر است که لایه های مذکور می‌توان بنا به نوع کابل و برند سازنده متغیر و یا کم و زیاد شوند.

ساختار-کابل-حرارتی-گرمایش-از-کف-2

نحوه عملکرد کابل هیت تریسینگ توان ثابت

کابل هیت تریس توان ثابت از دو رشته هادی تشکیل شده است. برخلاف کابل خود تنظیم یا توان متغیر، دو رشته این کابل در انتها به هم متصل می باشند. (در واقع یک رشته هستند و دو سر کابل از نظر الکتریکی کاملا به هم متصل است) به عبارتی ساده تر می توان گفت که کابل حرارتی توان ثابت ( که بعضا به ان کابل حرارتی گرمایش از کف نیز می گویند ) در حقیقت یک المنت الکتریکی دارای روکش عایقی می باشد.

مزایای داشتن یک سیستم گرمایش از کف نسبت به سایر روش ها

پس از آشنایی اولیه با سیستم گرمایش از کف الکتریکی اولین سوالی که ذهن هر مخاطب را به خود درگیر می کند، مزیت روش یاد شده نسبت به سایر روش های مرسوم است! با ما همراه باشید، در ادامه به برخی از مزیت های این سیستم نسبت به سایر روش ها اشاره خواهیم کرد:

1-3- مزیت 1 : تنظیم درجه حرارت هر بخش بصورت مجزا

 

تنظیم درجه حرارت هر اتاق و یا هر بخش به طور مستقل انجام می شود. این بدان معنا است که می توان هر مکان (اصطلاحاً “منطقه گرمایش “) را جداگانه کنترل کرد، این امر باعث می شود سیستم گرمایش بخش هایی که استفاده نمی شوند به منظور تأثیر کمتر بر محیط و صرفه جویی در هزینه، خاموش شوند. به عبارت ساده تر هر بخش از محیط صنعتی و یا منزل مسکونی / اداری با ترموستات و شرایط متناسب با خود کنترل می شود.

 

2-3- مزیت 2 : بدون نیاز به هزینه تعمیرات و نگهداری

 

سیستم گرمایش الکتریکی بدون قطعات متحرک و بدون نیاز به دوره های تعمیر و نگهداری می باشد. در گرمایش از کف تنها با یک عنصر قابل مشاهده (یک ترموستات روی دیوار) سروکار خواهید داشت. سایر بخش های کنترلی سیستم هیت تریس در یک تابلو برق کوچک نصب می شوند. برای نصب این سیستم به وسایل اضافی مانند دیگ های بخار و غیره یا به اتاق یا مکان خاصی در خانه خود احتیاج ندارید. تنها نیاز اولیه شما برق است که در هر خانه ای یافت می شود!

 

3-3- مزیت 3 : محافظت کامل سیستم از برق گرفتگی و خسارات جانی و مالی

 

با سیستم کابل حرارتی یا گرمایش از کف الکتریکی، هیچ نگرانی در مورد خسارت احتمالی (مانند نشت و غیره) نخواهید داشت. مدارهای برقی در تابلو برق هیت تریسینگ علاوه بر کنترل دمای محیط، محافظ جان ساکنین در شرایط نشتی برق و جریان کشی ناخواسته می شوند. در نتیجه حتی در صورت ایجاد یک مشکل، خطری جان ساکنین و امنیت منزل مسکونی را تهدید نخواهد کرد.

 

4-3- مزیت 4 : قابل اجرا در هر زمان، چه در حین ساخت و چه در نوسازی !

 

 سیستم گرمایش الکتریکی کاملاً متناسب با هر نوع کار (نوسازی و بازسازی، یا ساخت جدید) است. در هر زمان از سال می توانید از یک سیستم کابل حرارتی در اتاق یا خانه خود بهره گیری کنید. فقط باید به این نکته توجه داشت که قبل از آن که کف سازی ساختمان انجام شود، کابل حرارتی نصب و در بتن دفن گردد.

 

هیت تریسینگ توان ثابت
هیت تریسینگ توان ثابت
هیت تریسینگ توان ثابت
کابل حرارتی چطور گرم می شود ؟

بخش اصلی تشکیل دهنده کابل گرمایشی هیت تریس همانطور که پیش تر گفته شد، یک المنت حرارتی می باشد. با اتصال دو سر این المنت حرارتی به جریان برق (240 ولت یا 400 ولت AC و در برخی مواقع 24 ولت DC ) المنت حرارتی هیت تریس گرم شده و این گرما را به بیرون از خود متنقل می نماید. به عبارت علمی تر :

کابل هیت تریس یک مصرف کننده برق می باشد. که توان مصرفی خود را به شکل انرژی آزاد می نماید. پس طبق قانون توان ( P=VI یا P=RI^2) می توان گفت توان مصرفی یک مصرف کننده به ولتاژ و جریان عبوری ( و یا مقاومت آن ) بستگی دارد. حال که این مصرف کننده یک المنت است، خروجی توان به شکل انرژی گرمایی از آن آزاد خواهد شد.

کابل گرمایش از کف یا کابل توان ثابت قابل قطع کردن یا برش نیستند !

همانطور که در پاراگراف های قبل تر گفته شد،  کابل حرارتی توان ثابت به نوعی یک المنت می باشد. حال در نظر بگیرید در صورتی که مقاومت این المنت R باشد و بخواهیم بخشی از این مدار را برش دهیم ! با توجه به قانون ساده اهم (V=RI) با ثابت ماندن ولتاژ و کاهش مقاومت جریان افزایش خواهد یافت.

درنتیجه می توان گفت قطع کردن این کابل مساوی با افزایش جریان کشی است که کابل برای آن ساخته شده بود. این موضوع موجب داغ شدن بیش از حد و سوختن کابل می گردد.

این همان علت است که مقدار توان در هر متر روی کابل هیت تریس توان ثابت نوشته نمی شود. زیرا وقتی کابلی قابل برش نباشد. توان هر متر اهمیت کمتری نسبت به توان کل پیدا خواهد کرد.( معمولا توان کل بر روی قرقره کابل های توان ثابت درج می‌شود )

هیت تریسینگ توان ثابت
ویژگی های یک سیستم گرمایش از کف برقی

مزایای بسیاری توسط سیستم کابل حرارتی فراهم می شود؛ که از بین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • نصب آسان و سریع
  • گرم شدن سریع کف ، لوله ها، مخازن و سایر سطوح مشابه
  • خروجی پایدار در بازه دلخواه و با حداقل میزان خطا
  • عملکرد اتومات در شرایط مورد انتظار (بدون نیاز به راه اندازی دستی)
  • دوام بالا و عدم نیاز به نگهداری های ویژه و دوره ای
  • طول عمر طولانی با چندین سال ضمانت
  • قیمت مطلوب در مقایسه با سایر روش های مشابه
هیت تریسینگ توان ثابت

شرکت مبین صنعت راستین سابقه زیادی در زمینه همکاری با برند هایی همچون Danfoss ( Devi ) و Eltherm دارد که از بهترین برند های دنیا در زمینه تولید محصولات هیت تریسینگ محسوب می‌شوند.

ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه می‌باشیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه سیستم های هیت تریسینگ ، از صفحه هیت تریس شرکت مبین صنعت راستین دیدن فرمایید

Rate this post