سیستم هیت تریس از بخش های متفاوتی تشکیل می شود. مهم ترین بخش یک سیستم حرارتی کابل هیت تریسینگ آن است. علاوه بر کابل هیت تریس یک سیستم گرمایش الکتریکی از تجهیزات جانبی زیادی تشکیل شده است. تجهیزات جانبی هیت تریسینگ شامل ترموستات هیت تریسینگ، جانکشن باکس، end seal و دیگر تجهیزات است که در ادامه به شرح بیشتر آن می پردازیم. هریک از تجهیزات یاد شده در فرایند سیستم هیت تریسینگ نقش بسزایی را ایفا کرده و طراحی صحیح و بهره گیری مناسب از هر یک از این تجهیزات، در بازدهی سیستم و عملکرد صحیح آن نقش مهمی خواهند داشت.

ترموستات هیت تریسینگ، یکی از مهمترین تجهیزات جانبی هیت تریسنگ

ترموستات هیت تریس Heat tracing thermostat که به ترموستات سطحی و ترموستات محیطی هم مشهورند در انواع معمولی و ضد انفجار تولید ‌می‌شوند. این نوع ترموستات‌ها در انواع مکانیکی و الکترونیکی قابل مصرف هستند. ترموستات‌ها بر روی لوله‌ها یا مخازن نصب ‌می‌شوند تا دمای سطح مخازن و لوله‌ها را اندازه گیری کرده و به این وسیله دستور قطع و وصل مدار را به کابل هیت تریس انتقال ‌می‌دهند. استفاده از ترموستات یک روش به صرفه برای نگهداری دما ، بر روی یک میزان مشخص در یک سیستم هیت تریس است. زمانی که دما محیط، سیال یا لوله (بسته به نوع استفاده) از دمای تنظیم شده روی ترموستات کمتر شود، سیستم هیت تریس وارد مدار و در زمان افزایش دما (بیش از میزان تنظیم شده) سیستم هیت تریس از مدار خارج ‌می‌گردد.
ترموستات‌ها یکی از مهم ترین تجهیزات جانبی هیت تریسینگ است که بسته به نوع طراحی در فضای باز، در زیر زمین و در روی سطوح قابل اندازه گیری قابل نصب و بهره برداری هستند.

 

رنج دمایی کارکردنوع کارکردناحیه مورداستفادهنوع ترموستات
Different rang
رنج‌های متفاوت بسته به نیاز
Mechanical / Electrical
الکتریکی / مکانیکی
Safe / Ex type
ضد انفجار / ایمن
On pipe Thermostat
ترموستات روی سطح
Different rang
رنج‌های متفاوت بسته به نیاز
Mechanical / Electrical
الکتریکی / مکانیکی
Safe / Ex type
ضد انفجار / ایمن
Ambient Thermostat
ترموستات محیطی

 

ترموستات یکی از مهمترین تجهیزات جانبی هیت تریسینگ

 

جانکشن باکس هیت تریس

یکی از تجهیزات جانبی هیت تریسینگ، جانکشن باکس junction box heat tracing است. جانکشن باکس هیت تریس در واقع یک جعبه تقسیم مخصوص سیستم هیت تریس است که اتصال بین کابل برق قدرت به کابل هیت تریس را برقرار ‌می‌نماید. در واقع کابل‌های برق قدرت از تابلو برق هیت تریسینگ تا لوله و تجهیز مورد نظر از طریق کابل کشی روی سینی، لدر، کاندوئیت و … اورده ‌می‌شوند. از آن جا به بعد در جانکشن باکس هیت تریس به کابل هیت تریس وصل و برق رسانی به کابل حرارتی از این طریق انجام ‌می‌پذیرد. جانکشن باکس‌های هیت تریس در دو نوع پایه دار (ساپورت) و یا بدون پایه (اتصال با پیچ به دیواره) تولید ‌می‌شوند که نوع پایه دار آن ( جانکشن باکس با پایه ساپورت on pipe junction box ) مرسوم تر است.
جانکشن باکس آن پایپ (on pipe junction box + support ) در واقع جعبه تقسیمی‌ است که به صورت مستقیم روی خط لوله نصب و کابل هیت تریس بدون هیچ رابطی مستقیما روی خط نصب ‌می‌شود. این نوع باکس علاوه بر زیبایی بیشتر ، با اتصال مستقیم کابل هیت تریس روی خط لوله، خطرات ناشی از انتقال کابل هیت تریس در دو تراز ارتفاعی و فاصله ای (بین جانکشن باکس و لوله و تجهیزات) را به حداقل ‌می‌رساند. جانکشن باکس‌های هیت تریس عمدتا از جنس GRP باکالیت تولید ‌می‌شوند و درجه حفاظتی آن‌ها IP65 به بالا است. در حالت‌هایی خاص و بسته به سفارش کارفرما گونه‌هایی از جنس‌های آلومینیوم دایکست و یا استنلس استیل 316 نیز استفاده ‌می‌شود. (Aluminium die cast junction box / stainless teel 316l junction box ).

جانکشن باکس‌های هیت تریس از جنس معمول باکالیت / GRP استحکام و مقاومت بالایی در برابر خوردگی، آب و هوا و اشعه ماورا بنفش (نصب در زیر نور خورشید) دارد. باکس‌های استاندارد هیت تریس معمولا دارای گلند قدرت، گلند هیت تریس و ترمینال‌های فاز ، نول و ارت ‌می‌باشند.

 

جانکشن باکس

 

گلند کابل هیت تریس

گلند کابل هیت تریس بر خلاف گلند کابل‌های قدرت به صورت مستطیلی شکل ‌می‌باشد ( ساختار کابل هیت تریس به این شکل است.) این گلند علاوه بر آب بندی از کابل در برابر کشش تا حدی محافظت ‌می‌نماید.
باکس‌های هیت تریس معمولا بسته به نوع دارای تعدادی گلند هیت تریس و تعدادی گلند قدرت برای ورود کابل قدرت هستند. در صورتی که جانکشن باکس هیت تریس از نوع ON PIPE و برای نصب روی لوله باشد، گلند‌های هیت تریس تا 3 عدد ‌می‌تواند بر روی خود پایه تعبیه شده باشد و از نوع بدون پایه و معمولی است. گلند‌های هیت تریس مانند گلند‌های کابل قدرت به صورت مجزا و در کنار باکس قرار ‌می‌گیرند.
عمده گلندهای موجود برای سیستم هیت تریس پلاستیکی بوده و در صورت درخواست کارفرما در باکس‌های بدون پایه ‌می‌توان از گلند‌های نیکل کروم و استیل برای ورود کابل‌های هیت تریس بهره برد.
گلند کابل قدرت power gland / power entry از نوع گرد بوده و چه در باکس‌های با پایه و ساپورت و چه در باکس‌هاس معمولی از کنار جانکشن باکس و بسته به نوع و تعداد مورد نیاز به صورت مجزا وجود دارد. ( مانند گلند هیت تریس در جانکشن باکس استاندارد هیت تریس درون پایه ساپورت تعبیه نشده اند.)

 

گلند هیت تریسنگ

 

اند سیل یا اند کیت

اندسیل end seal نیز یکی دیگر از تجهیزات جانبی هیت تریسینگ است و در اصل نوعی آب بند انتهایی کابل هیت تریس ‌می‌باشد که در انتهای مسیر کابل حرارتی نصب ‌می‌شود. در برخی از موارد به این قطعه که معمولا از جنس پلاستیکی ‌می‌باشد. کیت انتهایی کابل هیت تریس یا end kit ‌می‌گویند.
اند سیل مانند شیرینگ حرارتی در انتهای کابل اب شده و علاوه بر ابندی انتهای کابل بریده شده، دو رشته کابل را از هم ایزوله ‌می‌کند. اند سیل‌ها end seal‌ها انواع مختلفی داشته و برای محیط‌های ایمن safe و یا ex طراحی‌های متفاوتی دارند. در برخی مدل‌ها مانند Raychem end seal / end kit دارای چراغ یا light در انتهای مسیر هستند که مسیر هیت تریس برق دار را به وسیله چراغ مشخص ‌می‌کنند. اندسیل END SEAL‌های نوع EX TYPE بعضا همراه با چسب مخصوص GLUE ارائه ‌می‌دهند تا چسبندگی بهتری را داشته باشند. مانند Eltherm end seal / end kit

 

اند سیل هیت تریسنگ

 

چسب تار و پودی هیت تریس

چسب سیستم هیت تریس که اصطلاحا به آن self adhesive glass tape نیز ‌می‌گویند. در واقع یک چسب با ساختار چسبندگی تار و پودی و با چسبندگی بالاست. چسب هیت تریس معمولا در فواصل 25 تا 40 سانت دور خط لوله چسبیده و کابل هیت تریسینگ را به خط ‌می‌چسباند. از بهترین برندهای تولید کننده چسب‌های هیت تریس ‌می‌توان به برندهای TESA آلمان و 3M امریکا اشاره کرد. شایان ذکر است ساختار چسب‌های Self adhesive glass tape هیت تریس با چسب‌های عادی متفاوت و چسبندگی آن‌ها بالا ‌می‌باشد.
چسب آلومینوم هیت تریسنگ
نوع دیگری از چسب‌های به کار رفته در سیستم هیت تریس چسب‌های آلومینیومی Aluminum tape ‌می‌باشند. چسب آلومینیوم هیت تریس برخلاف چسب‌های تارو پودی هیت تریسینگ، معمولا در راستای طول نصب ‌می‌شوند. عمده استفاده این چسب‌ها در لوله‌های پلاستیکی ، نظیر پلی اتیلن PE ، پی وی سی PVC ، پلی امید PO ، پلی پروپیلن PP ، یو پی وی سی UPVC و … ‌می‌باشد. این چسب معمولا به منظور تسهیل در انتقال حرارت در این لوله‌ها مناسب خواهد بود. با این وجود استفاده از چسب‌های المینیو‌می‌هیت تریسینگAluminum heat tracing tape در سایر لوله‌های فلزی نظیر کربن استیل و استنلس استیل مانعی ندارد.

 

چسب تار و پودی یکی از مهمترین تجهیزات جانبی هیت تریسینگ

 

تابلو برق، فرمان دهنده تجهیزات جانبی هیت تریسینگ

تابلو کنترل هیت تریس در واقع مغز کنترل کننده سیستم ‌می‌باشد. فرمان‌ها به صورت مستقیم از روی تابلو یا به وسیله سنسور‌ها و ترموستات‌های هر خط / ترموستات محیطی گرفته شده و مسیرهای مختلف هیت تریس برق دار ‌می‌شوند. به این وسیله در تما‌می‌فصول سال و حتی در سخت ترین شرایط محیطی از نظر نگهداری دما، سیستم با بالاترین دقت به فعالیت خود ادامه خواهند داد. مهم ترین بخش در ساخت تابلو طراحی مدارهای تابلو هیت تریس ‌می‌باشد. طراحی‌های مذکور باید توسط یک تیم مهندسی بر اساس نیاز هر پروژه طراحی گردد. از این رو تابلو یاد شده کاملا از نظر سیستم‌ها و المان‌های طراحی با تابلو برق‌های عادی متفاوت ‌می‌باشند.

بسته به ناحیه ای که پروژه هیت تریس در آن اجرا ‌می‌شود و در صد ایمنی محیط تابلو ‌می‌توان دارای IP متفاوتی جهت حفاظت در برابر خاک و آب و همینطور درجه حفاظت SAFE یا EX باشد. المان‌های داخلی تابلو و سیگنال‌های خطا در تابلو هیت تریس، بسته به نیاز کارفرما تغییر و متناسب با ان قیمت تابلو هیت تریس تغییر خواهد کرد.

 

تجهیزات جانبی هیت تریسینگ

 

موارد بالا بخش عمده ای از تجهیزات مورد نیاز در تامین و اجرای سیستم هیت تریسینگ ‌می‌باشند. تجهیزات جانبی هیت تریسینگ بسته به طراحی هیت تریس متفاوت و دارای قیمت‌های متفاوتی نیز خواهند بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه سیستم‌های هیت تریس، هم اکنون با ما تماس بگیرید. شرکت مبین صنعت راستین با بهره بردن از کادری مجرب در زمینه‌های طراحی، تامین و اجرای سیستم‌های هیت تریسینگ و رزومه فعالیت بالا در این حوزه، ‌می‌تواند بهترین مشاور شما در زمینه تجهیزات حرارتی و سیستم‌های هیت تریسینگ باشد.

5/5 - (2 امتیاز)