کاتد بلانک استنلس استیل چیست و چه نقشی در تولید مس دارد ؟

 

کاتدبلانک استنلس استیل چه نقشی در تولید مس دارد ؟ قیمت کاتد بلانک لیچینگ و پالایشگاه چگونه محاسبه می شود ؟ جنس دسته و بدنه کاتدبلنک از چیست ؟ معیار انتخاب بهترین کاتد بلانک چیست ؟ ممکن است اینها و بسیاری سوالات دیگر از سوالات شما نیز باشد! پس …

با ما همراه باشید. در این مطلب به جواب سوالات خود خواهید رسید.

مبین صنعت راستین، تولید کننده کاتد بلانک | آند سربی | باس بار | لبه کناری | کپینگ بورد

با تایید صنایع مس کشوری | بهترین قیمت | بالاترین کیفیت

1- کاتد بلانک چیست | معیار انتخاب بهترین کاتد بلانک

کاتد بلانک چیست و چرا در صنعت مس یک تجهیز کلیدی بحساب می آید؟ آیا این تجهیز در داخل کشور تولید شده و یا وارداتی است؟ ایا کاتدبلانک با کاتد مسی متفاوت است ؟ سوالات فوق و انبوهی از سوالات دیگر شاید این روزها ذهن بسیاری از علاقمندان به صنعت مس را درگیر کرده است.

در سال های اخیر به دلیل رشد بی سابقه قیمت فلز مس در عرصه جهانی، علاقه مندی به تولید این محصول کلیدی بیش از پیش در کشور احساس شده و شرکت های مختلفی در اندازه های متفاوت شروع به سرمایه گذاری بیشتر در این حوره کرده اند.

کاتد بلانک استنلس استیل امروزه نقش بسیار مهمی در تولید فلز مس ایفا می کند، انتخاب درست این محصول، در کنار کیفیت و طول عمر آن می تواند به راحتی تولید مس را اقتصادی و یا بالعکس از فاز اقتصادی خارج نماید. اما این تجهیز حیاتی چیست ؟ در ادامه با ما باشید تا به توضیح این موضوع بپردازیم.

2- کاتد بلنک قطب منفی در فرآیند الکترولیز

تولید و استحصال مس از سنگ معدن به دو روش پیرومتالوژی و هیدرومتالوژی انجام می پذیرد.  صرف نظر از تفاوت های ساختاری این دو روش، در مرحله نهایی، استحصال مس به وسیله الکترولیز اتفاق می افتد. با این تفاوت که در فرآیند پیرومتالوژی مس بر روی آند مسی قرار دارد و حوضچه ها حاوی اسید و در فرآیند هیدرومتالوژی یا لیچینگ، مس در محلول اسید حل شده و قطب مثبت معمولا آند سربی ( آند آلیاژی از جنس سرب ) است. در هر دو فرایند یاد شده کاتد خالی ( اصطلاحا کاتدبلانک ) رو به روی تمامی آند ها در هر سلول قرار دارد و به عنوان قطب منفی فرایند می باشد.

1-2- فرآیند الکترولیز چیست ؟

فرایند الکترولیز یه فرایند عبور برق از مایع می باشد. به عبارت ساده تر می توان گفت در صورتی که دو فلز را درون یک مایه قرار دهیم و درون مایع را با یکسری از مواد محلول که اصطلاحا الکترولیت نام دارند پر کنیم. در صورت اتصال برق به دو سر قطعه فلزی که در داخل مایع قرار دارند. جریان به وسیله یونیزه کردن مواد الکترولیت، از سمت قطب مثبت به سمت قطب منفی حرکت خواهد کرد. نمونه این ازمایش در کتاب علوم دوران تحصیلی وجود دارد. در صورتی که دو قطعه فلز را در آب دارای نمک قرار دهیم و به دو سر آن برق وصل کنیم ( مثلا با سری کردن چند باتری قلمی و در بین مسیر یک لامپ قرار دهیم. با یونیزه شدن الکترولیت داخل لامپ روشن خواهد شد. این موضوع نشان دهنده عبور جریان برق از داخل ظرف اب و انتقال ان به سمت دیگر می باشد.

نقش کاتد بلانک و آند سربی در لیچینگ

2-2- نقش کاتدبلانک استنلس استیل در فرایند تولید مس

همانطور که گفته شد، کاتد بلانک استنلس استیل قطب منفی در فرایند استحصال مس است. در فرایند تولید مس، برق با جریان مستقیم (DC) از طریق ترانسفورمر و یکسو کننده ها (رکتیفایر) به وسیله باس بارها ( شمش های خالص از جنس مس ) به ورودی سلول ها انتقال می یابد. باس بارهای مسی در ورود  به تمامی آندهای سربی یا آندهای مسی (بسته به نوع فرآیند پیورمتالوژی یا هیدرومتالوژی ) وصل می شوند. در روبه روی قطب مثبت، قطب منفی با نام کاتد قرار دارد. خروجی کاتد بلنک ها مجددا به وسیله ترانس به باس بارها بر می گردد. با اتصال جریان برق به ورودی مسیر جریان برق از طریق حوضچه ها بسته می شود و مس محلول در اسید یا قرار گرفته شده بر روی آند (کاتد مسی )  بر اثر این جریان الکتریکی موجود در سل ها ( سلول ها ) همراه با مسیر جریان بر روی قطب منفی می نشیند.

کاتد بلانک در رو به روی آند سربی در سلول

3-2-  کاتدبلانک به چه معناست ؟

همانطور که در بخش قبل مشخص شد، کاتد محل نشست ذرات مس محلول در مایع و یا روی آند مسی است. در نتیجه قبل از فرایند باید خالی باشد. بعد از نشستن مس بر روی کاتد بلانک در دوره ای نزدیک به 10 روز، کاتدهای مسی در دو طرف کاتد با استریپر (جداکننده) های دستی یا ماشینی از روی آن جدا شده و کاتد مجددا در فرایند پولینگ مورد بهره برداری قرار می گیرد.

Blank به معنای خالی و کاتدبلنک به معنای کاتد خالی است که هنوز مس روی آن ننشسته است.

کاتد بلنک استنلس استیل مبین صنعت

4-2- جنس کاتدبلنک ها معمولا چیست ؟

معمولا بدنه کاتدبلانک ها از جنس استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ می باشند. فولاد ضد زنگ از درجه 316L براحتی می تواند در اسید شناور شده و هیچ واکنش و خوردگی در اسید پیدا نمی کند. علاوه بر این بدلیل چسبندگی مناسب در طی دوره پولینگ pulling ( نشستن مس بر روی آن ) مس در قبل از به پایان رسیدن دوره نزدیک به روز، از روی صفحه جدا نمی شود و به درون حوضچه نمی افتد.

شایان ذکر است در گذشته برخی فلزات دیگر نیز به دلایل گوناگون در این فرایند استفاده می شدند که در حال حاضر به دلیل عدم چسبندگی مناسب، تکنولوژی های جدید در حال جایگزینی با آن ها می باشد.

دسته کاتدبلنک ها دارای مغزی مس و روکش استنلس استیل می باشند. مس به دلیل هدایت بالای الکتریکی در عبور جریان در مغز دسته های کاتد بلانک استفاده می گردد.

شیت فابریک مورد استفاده در کاتد بلانک شرکت مبین صنعت

3- کاتد بلنک با کیفیت چه معیار هایی دارد ؟

  • شاید در حال حاضر برندهای متفاوتی در بازار داخل و خارج کشور در حال تولید کاتدبلانک برای صنایع مس کشوری می باشند. اما مهم ترین معیار ها برای انتخاب بهترین کاتد بلانک بازار چیست ؟ در ادامه به برخی از مهم ترین معیار ها برای شناخت یک کاتد بلنک Cathode Blank با کیفیت اشاره خواهیم کرد :
  • جنس بدنه و روکش دسته ها باید استنلس استیل 316L باشد.
  • هسته مرکزی دسته ها باید از نوع مسی با خلوص بالای 99.995 درصد باشد.
  • استفاده از ورق شیت فابریک در ساخت بدنه کاتدبلانک هاd به جای ورق رول شده ( در بسیار موارد ممکن است ورق رول شده در صورتی تنش گیر نامناسب در حین صاف شدن به حالت قبل برگردد و شیت بلانک را پس از استفاده اندکی خم کند. بهتر است حتی المقدور شیت ها در کاتدبلانک از شیت های فابریک کارخانه ای بوده و یا با بهترین روش ها از حالت رول به شیت صاف در امده باشند.)
  • ورق های استنلس استیل از برندهای معتبر دنیا تهیه شده باشند ( بهترین انالیز و ساخت گرید 316L در فولاد ضد زنگ Stainless Steel Cathode Blank 316L )
  • مس در داخل کاتد بلنک باید توپر باشد. برخی از تولید کنندگان فقط مس در سر دسته ها را توپر و هسته مرکزی از مس خالی می باشد. ( این کار علاوه بر خم شدن دسته ها در حین حمل، کاهش هدایت الکتریکی و بالتبع کاهش شدید راندمان را به همراه خواهد داشت.)
  • اتصال مس و استنلس استیل به بهترین شکل ممکن یا جوش انفجاری ( کاتد بلانک با جوش انفجاری مس به استیل ) باشد تا در اینده دچار خوردگی گالوانیک و کاهش راندمان نگردد. ( این موارد ممکن است در سال اول نصب مشاهده نشده و پس از آن به مرور بروز نموده و نیاز به تعویض دسته ها در زمانی به مراتب کمتر از طول مفید واقعی آن است.)
پروسه تولید مس با کاتد بلانک از ذوب تا پالایشگاه

4- تعمیرات کاتد بلانک | تعمیرات کاتد بلنک

شاید در بسیار از مواقع نیاز به خرید کاتد بلانک نو نباشد. بسیاری از موارد و مشکلات ایجاد شده در بلانک های استنلس استیل در صورتی که به تنهایی اتفاق بیفتد قابل رفع می باشد. از این دسته می توان به  موارد ذیل اشاره نمود :

  • تعویض بدنه بلانک استنلس استیل در کاتد بلنک
  • تابگیری کاتدبلانک های استیل ضد زنگ
  • تعویض دسته های کاتد بلانک

در صورتی که هر یک از موارد فوق به تنهایی اتفاق بیفتد می توان با تعمیر همان بخش هزینه های ایجاد شده در این بخش را بشدت کاهش داد. در اینده در بخش مطالب خواندنی به این موضوع و همینطور تعمیرات آند سربی بیشتر می پردازیم

تعمیرات کاتد بلانک شیت و دسته

5- بهترین کاتد بلانک ایران | بهترین تولید کننده کاتدبلنک داخلی 

شاید در مرور وبسایت ها و در تبلیغات بسیاری از شرکت ها با جمله ما بهترین هستیم مواجه شده اید ! اما چرا مجموعه مبین صنعت راستین خود را بهترین تولید کننده کاتد بلانک نه در داخل کشور بلکه از بهترین ها در سطح جهانی می داند ؟

  1. مبین صنعت راستین اولین تولید کننده کاتد بلانک با تکنولوژی اتصال خاص دسته ها در ایران می باشد ( تحقیق و توسعه از سال 95 تا 97 – تولید از سال 1397 تاکنون )
  2. مبین صنعت برخلاف بسیاری شرکت های تولید کننده کاتدبلانک در ایران تایید صنایع مس ایران در بخش تولید کاتدبلانک را دارد.
  3. مبین صنعت راستین نماینده رسمی شرکت لیمپکت LIMPACT کانادا در ایران می باشد. این شرکت از بزرگترین تولید کنندگان کاتد بلانک در دنیا است و تا پیش از تحریم های داخلی مجموعه مبین صنعت بخش قابل توجهی از نیاز صنایع داخل به کاتدبلنک Cathode Blank Stainless Steel 316L را از این طریق تامین کرده است.
  4. درصد راندمان کاتد بلانک های شرکت مبین صنعت در حوضچه های پالایشگاه ها و لیچینگ های کشوری، به مراتب از کاتد بلانک های خارجی نیز بالاتر است ! این موضوع به دلیل ساختار بسیار ویژه کاتد بلانک های این مجموعه در قیاس با سایر مجموعه ها می باشد.
  5. سهم فروش مناسب در بازار و همکاری بسیاری از شرکت ها با این مجموعه
  6. استفاده از بهترین متریال موجود در بازار – مس موجود در بسته ها دارای بالاترین استاندارد تولید و خلوص در سراسر کشور می باشد. علاوه بر این شیت های کاتدبلانک های تولید شده در شرکت مبین صنعت راستین تماما از نوع شیت فابریک و از برترین شرکت های اروپایی تولید کننده فولاد ضد زنگ با گرید 316L نظیر اتوکومپو فنلاند Outokumpu می باشد.
  7. قیمت این محصول با تمام ویژگی های گفته شده در بالا به نسبت رقبای داخلی 100% رقابتی و با حاشیه سود بسیار پایین است. ما به شما تضمین می دهیم بهترین کاتد بلانک ، با بهترین قیمت را به شما تحویل خواهیم داد.
  8. تعمیرات و خدمات پس از فروش – مبین صنعت راستین علاوه بر تضمین کامل محصولات خود، تمامی ایرادات و خرابی های ناشی از صدمات فیزیکی و درصد نامتعارف موارد را انجام می دهد. این خدمات نه تنها برای کاتد بلانک های تولید شده توسط خود مجموعه بلکه برای کلیه کاتدبلنک Cathode Blank های مورد بهره برداری در شرکت ها انجام خواهد شد.
حمل و ارسال کاتد استیل به مشتری
رک کاتد بلانک استنلس استیل
راک و بسته بندی کاتد بلنک استنلس استیل

6- قیمت کاتد بلانک داخلی | قیمت کاتدبلانک تولید ایران

قطعات اصلی کاتد بلانک شامل مس و صفحه استنلس استیل ( شیت فابریک ) می باشد. نزدیک به 70 درصد قیمت تمام شده این محصول به قیمت این دو بخش وابسته است. قیمت مس و استنلس استیل در ایران تابع قیمت جهانی و نرخ دلار در بازار می باشد. در نتیجه برای دریافت به روزترین و بهترین قیمت کاتد بلانک هم اکنون با ما تماس بگیرید. شعار ما یک معامله برد-برد است.

شایان ذکر است، تولیدات مبین صنعت علاوه بر کاتد شامل آند سربی، باس بارهای مسی ، لبه کناری، کپینگ بورد، جیمسون سل  و بسیار دیگر از تجهیزات پالایشگاه و لیچینگ می باشد

6-1- پیشنهاد قیمت خوب کاتد بلانک

قیمت مناسب برای کاتد بلنک خود می خواهید ؟ یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم! در صورت خرید کلیه تجهیزات لیچینگ خود از مجموعه مبین صنعت راستین، تخفیف ویژه برای شما وجود خواهد داشت

تمامی محصولات تولیدی در مجموعه مبین صنعت از بهترین های خود می باشند. آندهای سربی، باس بارهای مسی ، کپینگ بورد ها، لبه های کناری تزریقی اکسترودی و لبه های کناری فرزکاری ، جیمسون سل و … بسیاری از این تجهیزات بوده که در عین قیمت مناسب ، تایید مشتریان خود را به همراه دارند.

در صورت تردید در کیفیت محصولات  ما ، با تک تک مشتریان ما تماس بگیرید

باس بار جریان خروجی از کاتد بلانک

7- قیمت کاتد بلانک خارجی | قیمت کاتد بلنک مس اروپایی، امریکایی

همانطور که پیش تر گفته شد، شرکت مبین صنعت راستین نماینده رسمی شرکت لیمپکت کانادا می باشد. از این رو در صورتی که تحریم های خارجی از مراودات تجاری برداشته شود. این شرکت اماده همکاری در زمینه واردات کاتد و ارائه بهترین قیمت کاتدبلنک خارجی برای انواع پلنت های صنعتی مس می باشد. ( شایان ذکر است کیفیت تولید کاتدبلانک داخلی تولید شده در شرکت مبین صنعت راستین در حال حاضر قادر به رقابت با انواع نمونه های خارجی می باشد. )

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کاتد بلانک های استنلس استیل هم اکنون با ما تماس بگیرید

5/5 - (6 امتیاز)